W
Polsce nie istnieją żadne stowarzyszenia, związki, fundacje, które
zrzeszałyby producentów odzieży ekologicznej, entuzjastów
dpowiedzialnej mody lub inne podmioty funkcjonujące w obrębie
polskiej branży odzieży ekologicznej. Należy jednak zwrócić w
tym miejscu uwagę na jedną organizację, która w ramach
prowadzonej przez siebie działalności wspiera doraźnie m. in.
promocję ekologicznej mody i zrównoważonej (świadomej) konsumpcji
ubrań, a jest nią Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć.
Związek
Stowarzyszeń Zielona Sieć jest ogólnopolską organizacją
pożytku publicznego zrzeszającą stowarzyszenia i fundacje
ekologiczne działające w największych polskich miastach. Swoją
misję Związek definiuje w następujący sposób: „naszym celem
jest rozwój w zgodzie z naturą. Działamy poprzez budowanie
obywatelskiego poparcia dla zrównoważonego rozwoju, tworzenie
mechanizmów społecznej kontroli wydatkowania publicznych funduszy,
zwiększenie wpływu konsumentów na jakość produktów oraz
politykę globalnych korporacji, a także wspieranie ekorozwoju
krajów Globalnego Południa oraz społeczeństwa obywatelskiego w
Europie Wschodniej. Wiele z naszych działań opiera się na
aktywności organizacji regionalnych, które wspierają inicjatywy
obywatelskie na rzecz ochrony środowiska. Współpracujemy również
z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi.”
Na gruncie swojej
działalności Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć prowadzi
tematyczne programy wspierające realizację zdefiniowanych dla niej
zadań. Wśród nich znajduje się Kampania Kupuj Odpowiedzialnie!,
której idea skupia się wokół zagadnień związanych ze
zrównoważoną konsumpcją i produkcją różnych kategorii wyrobów
(zabawki, kosmetyki, ubrania, artykuły drzewno-papiernicze,
żywność). Jedną z kilku części składowych programu stanowił
(był on bowiem realizowany w latach 2010 - 2012) projekt Kupuj
odpowiedzialnie ubrania! ukierunkowany na budowę społecznej
świadomości w zakresie życia w zgodzie z naturą poprzez sięganie
po przyjazne dla niej elementy garderoby oraz nadużyć, jakie
towarzyszą procesowi produkcji odzieży na wszystkich jego etapach.
Organizatorzy projektu stawiali sobie również za cel zwrócenie
uwagi konsumentów na całkiem pozytywne alternatywy dla
konwencjonalnych, globalnie funkcjonujących marek, a także na
działania, dzięki którym mogą oni wywierać wpływ na firmy
odzieżowe, aby nakłonić je do stosowania ekologicznie i społecznie
odpowiedzialnej produkcji. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia
prowadzona była aktywna popularyzacja odpowiedzialnej
(zrównoważonej) mody powstającej przy poszanowaniu praw człowieka
i respektowaniu zasad Sprawiedliwego Handlu.
Program Kupuj
odpowiedzialnie ubrania zaowocował wieloma wydarzeniami i
materiałami. Podczas jego realizacji m. in. utworzono pierwszy w
Europie innowacyjny program szkoleniowy dedykowany małym i średnim
przedsiębiorstwom działającym w branży odzieżowej, wydano
praktyczny podręcznik W kierunku odpowiedzialnej mody
adresowany do projektantów i marek odzieżowych, na łamach którego
przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia zrównoważonej mody
oraz zorganizowano pierwsze w Polsce Targi Odpowiedzialnej Mody,
będące zwieńczeniem całego projektu.
Opracowano na podstawie:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz