piątek, 14 grudnia 2012

Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć

W Polsce nie istnieją żadne stowarzyszenia, związki, fundacje, które zrzeszałyby producentów odzieży ekologicznej, entuzjastów dpowiedzialnej mody lub inne podmioty funkcjonujące w obrębie polskiej branży odzieży ekologicznej. Należy jednak zwrócić w tym miejscu uwagę na jedną organizację, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności wspiera doraźnie m. in. promocję ekologicznej mody i zrównoważonej (świadomej) konsumpcji ubrań, a jest nią Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć.

Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć jest ogólnopolską organizacją pożytku publicznego zrzeszającą stowarzyszenia i fundacje ekologiczne działające w największych polskich miastach. Swoją misję Związek definiuje w następujący sposób: „naszym celem jest rozwój w zgodzie z naturą. Działamy poprzez budowanie obywatelskiego poparcia dla zrównoważonego rozwoju, tworzenie mechanizmów społecznej kontroli wydatkowania publicznych funduszy, zwiększenie wpływu konsumentów na jakość produktów oraz politykę globalnych korporacji, a także wspieranie ekorozwoju krajów Globalnego Południa oraz społeczeństwa obywatelskiego w Europie Wschodniej. Wiele z naszych działań opiera się na aktywności organizacji regionalnych, które wspierają inicjatywy obywatelskie na rzecz ochrony środowiska. Współpracujemy również z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi.”

Na gruncie swojej działalności Związek Stowarzyszeń Zielona Sieć prowadzi tematyczne programy wspierające realizację zdefiniowanych dla niej zadań. Wśród nich znajduje się Kampania Kupuj Odpowiedzialnie!, której idea skupia się wokół zagadnień związanych ze zrównoważoną konsumpcją i produkcją różnych kategorii wyrobów (zabawki, kosmetyki, ubrania, artykuły drzewno-papiernicze, żywność). Jedną z kilku części składowych programu stanowił (był on bowiem realizowany w latach 2010 - 2012) projekt Kupuj odpowiedzialnie ubrania! ukierunkowany na budowę społecznej świadomości w zakresie życia w zgodzie z naturą poprzez sięganie po przyjazne dla niej elementy garderoby oraz nadużyć, jakie towarzyszą procesowi produkcji odzieży na wszystkich jego etapach. Organizatorzy projektu stawiali sobie również za cel zwrócenie uwagi konsumentów na całkiem pozytywne alternatywy dla konwencjonalnych, globalnie funkcjonujących marek, a także na działania, dzięki którym mogą oni wywierać wpływ na firmy odzieżowe, aby nakłonić je do stosowania ekologicznie i społecznie odpowiedzialnej produkcji. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia prowadzona była aktywna popularyzacja odpowiedzialnej (zrównoważonej) mody powstającej przy poszanowaniu praw człowieka i respektowaniu zasad Sprawiedliwego Handlu.

Program Kupuj odpowiedzialnie ubrania zaowocował wieloma wydarzeniami i materiałami. Podczas jego realizacji m. in. utworzono pierwszy w Europie innowacyjny program szkoleniowy dedykowany małym i średnim przedsiębiorstwom działającym w branży odzieżowej, wydano praktyczny podręcznik W kierunku odpowiedzialnej mody adresowany do projektantów i marek odzieżowych, na łamach którego przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia zrównoważonej mody oraz zorganizowano pierwsze w Polsce Targi Odpowiedzialnej Mody, będące zwieńczeniem całego projektu.



Opracowano na podstawie:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz